- 41. امام صادق (ع) :
اذا هممت بشی ء من الخیر فلا تؤخره ، فان الله عز و جل ربما أطلع علی العبد و هو علی شیء من الطاعة فیقول : و عزتی و جلالی لا أعذبک بعدها أبدا و اذا هممت بسیئة فلا تعملها فانه ربما اطلع الله علی العبد و هو علی شیء من المعصیة فیقول : و عزتی و جلالی لا أغفر لک بعدها أبدا .
امام جعفر صادق (ع) : وقتی اراده کار خیری نمودی تأخیرش مینداز زیرا خدای متعال گاهی بر بنده مشرف می شود که او مشغول طاعتی است ، پس می فرماید : به عزت و جلالم سوگند که تو را پس از این هرگز عذاب نکنم و چون اراده گناهی کردی انجام مده ، زیرا گاهی خدا بر بنده مشرف می شود که او معصیتی انجام دهد ، پس می فرماید : به عزت و جلالم که تو را بعد از این دیگر نخواهم آمرزید .
اصول کافی ، ج 3 ، ص 213
- 42. امام صادق (ع) :
لو یعلم المؤمن ما له من الأجر فی المصائب لتمنی أنه قرض بالمقاریض .
امام جعفر صادق (ع) : اگر مؤمن پاداشی را که برای مصیبتها دارد بداند ، آرزو می کند که او را با قیچی تکه تکه کنند .
اصول کافی ، ج 3 ، ص 354
- 43. امام صادق (ع) :
سئل النبی (ص ) : ما کفارة الاغتیاب قال : تستغفر الله لمن اغتبته کلما ذکرته .
امام جعفر صادق (ع) : از پیغمبر پرسیدند : کفاره غیبت چیست ؟ فرمود : برای آن کس که غیبتش کردی هر زمان به یادش افتادی از خدا طلب آمرزش کنی .
اصول کافی ، ج 4 ، ص 61
- 44. امام صادق (ع) :
اِذا اَرادَ اللّهُ بِقَومٍ هَلکا ظَهَرَ فیهِمُ الرِّبا
هنگامى که خداوند بخواهد ملتى را نابود کند، رباخوارى در میان آنان رواج مىیابد.
)وسائل الشیعه، ج 18، ص 123، ح 17(
- 45. امام صادق (ع) :
فضیلت نماز اول وقت نسبت به تاخیر انداختن آن ، مانند فضیلت آخرت است بر دنیا
) بحار الانوار ج82 (
- 46. امام صادق (ع) :
الصَّمْتُ کَنْزٌ وافِرٌ، وَ زَیْنُ الْحِلْمِ، وَ سَتْرُالْجاهِلِ
سکوت همانند گنجى پربهاء، زینت بخش حلم و بردبارى است ؛ و نیز سکوت ، سرپوشى بر آبروى شخص نادان و جاهل مى باشد
مستدرک الوسائل : ج 9 ص 16 ح 4
- 47. امام صادق (ع) :
سارِعُوا فی طَلَبِ العِلمِ فَوَ الذی نَفسی بیَدِهِ لَحَدیثٌ واحِدٌ فی حَلالٍ وَ حَرامٍ تَأخُذُهُ مِن صادِقٍ خَیرٌ مِن الدُّنیا وَ ما حَمَلَت مِن ذَهَبٍ وَ فِضَّةٍ.
در جستجوی علم و دانش شتاب کنید،سوگند به خدایی که جانم در اختیار اوست همانا اگر یک حدیث در حلال و حرام
از شخص راست گویی یادبگیری ، بهتر است از دنیا و آنچه از طلا و نقره در آن است.
مشکاة الانوار_338
- 48. امام صادق (ع) :
إعرِفوا مَنازِلَ النّاس عَلی قَدررَوایَتِهِم عَنّا
افراد را بر اساس مقدار آشنایی آنها با روایات و معارف ما ارزش گذاری کنید.
کافی_ج1_ص50
- 49. امام صادق (ع) :
البِرُّ وحُسنُ الخُلُقِ یَعمُرانِ الدِّیارَ ... یَزیدانِ فِی الأَعمارِ
نیکى و خوشخویى، خانهها را آباد ... و عمرها را فزون مىکند .
الکافی: ج 2 ، ص 100 ، ح 8
الخیر والبرکه فى الکتاب والسنة : ح 76
- 50. امام صادق (ع) :
خواب،آرامش بخش جسم است
سخن گفتن آسایش روح است
وسکوت سبب راحتی عقل است
من لایحضرالفقیه 4/402/
- 51. امام صادق (ع) :
إنَّ العِلمَ خَلیلُ المُؤمِنِ ، وَالحِلمَ وَزیرُهُ ، وَالعَقلَ أمیرُ جُنودِهِ ، وَالرِّفقَ أخوهُ ، وَالبِرَّ والِدُهُ
دانش ، دوست مؤمن است . بردبارى وزیر او و خرد امیر سپاهش و مدارا برادرش و نیکى پدرش .
الکافی : ج 2 ، ص 47 ، ح 1 ا لخیر والبرکه فى الکتاب والسنة : ح 13
- 52. امام صادق (ع) :
إذا دَعَوْتَ فَظُنَّ أنّ حاجَتَکَ بالبابِ
هرگاه دعا مىکنى ، چنین خیال کن که حاجتت بر درِ خانه است.
الکافی : ج 2 ، ص 473 ح 1 (میزان الحکمة : ج 2 ، ص 880(
- 53. امام صادق (ع) :
إنَّ العالِمَ إذا لَم یَعمَل بِعِلمِهِ زَلَّت مَوعِظَتُهُ عَنِ القُلوبِ کَما یَزِلُّ المَطَرُ عَنِ الصَّفا
هرگاه عالم به علمش عمل نکند. [اثر]موعظهاش از دلها زایل مىشود ؛ آن چنان که باران از روى سنگ صاف مىلغزد.
الکافی : ج 1 ، ص 44 ، ح 3 (التبلیغ فى الکتاب والسنة : ح 412(
- 54. امام صادق (ع) :
مَن رَقَّ وَجْهُهُ رَقَّ عِلْمُهُ
هر که کم رو باشد، کم دانش شود.
الکافی : ج 2 ، ص 106 ، ح 3 (موسوعة العقائد الإسلامیة ح 2017(
- 55. امام صادق (ع) :
لِلصائمِ فَرحَتانِ : فَرحَةٌ عندَ إفطارِهِ، وفَرحَةٌ عندَ لِقاءِ رَبِّهِ
روزهدار دو خوشحالى دارد: خوشحالى در دم افطار و خوشحالى در هنگام ملاقات با پروردگارش.
الکافی : ج 4 ، ص 65 ، ح 15 (میزان الحکمة : ج 2 ، ص 1686(
•56. امام صادق (ع) :
یَکِرُّ مَعَ الْقائِمِ (عجّلاللهتعالیفرجه) ثَلاثَ عَشَرَةَ امْرَأةً... یُداوینَ الْجَرْحَی وَیَقُمْنَ الْمَرْضَی.
سیزده زن در رکاب امام مهدی (علیه السلام) حضور خواهند داشت... زخمیان را درمان و از بیماران پرستاری میکنند.
دلائل الإمامه، ص 484
- 57. امام صادق (ع) :
إیّاکُمْ وَالخُصُومَةََ فَإنَّهَا تَشْغَلُ القَلْبَ وَتُورِثُ النِّفاقَ وَتَکْسِبُ الصَّغائِنَ.
از دشمنی بپرهیزید، زیرا که دل را به خود مشغول دارد و نفاق به ارث گذارد و باعث کینهتوزی شود.
کافی، ج 2، ص 301
- 58. امام صادق (ع) :
قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: «عَبْدِیَ المُؤْمِنُ لا أَصْرِفُهُ فِی شَیْءٍ إلّا جَعَلْتُهُ خَیْراً».
خدای متعال میفرماید: «بند? مؤمنم را به هر سو بگردانم، برایش خیری است».
کافی، ج 3، ص 101
- 59. امام صادق (ع) :
مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ سَتَرَ اللهُ عَوْرَتَهُ.
آنکه جلو غضب خود را بگیرد، خداوند عیبهای او را میپوشاند.
کافی، ج 2، ص 303
- 60. امام صادق (ع) :
أَوَّلُ مَا یُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَیْهِ سَائِرُ عَمَلِهِ.
اولین چیزی که از عبد به حساب کشیده می شود نماز است اگر قبول شود بقیه اعمالش پذیرفته است و اگر مرود گردد بقیه اعمالش نیز مرود است.
وسایل الشیعه ، ج 3 ، ص 22
- 61. امام صادق (ع) :
مَنْ أضَرَّ بِشَیْءٍ مِنْ طَریقِ المُسْلِمینَ فَهُوَ لَه ضامِنٌ.
هرکس بخشی از راه عبور مسلمانان را تباه کند، خود او ضامن است.
کافی، ج 7، ص 350
- 62. امام صادق (ع) :
مَنْ کَثُرَ اشْتِبَاکُهُ بالدُّنْیا کَانَ أشَدَّ لِحَسْرَتِهِ عِنْدَ فِرَاقِهَا.
هر که بیشتر با دنیا درآمیزد، هنگام جدایی از آن بیشتر افسوس خورد.
کافی، ج 2، ص 320
- 63. امام صادق (ع) :
إنَّ الحُرَّ حُرٌّ على جمیعِ أحْوالِهِ : إنْ نابَتْهُ نائِبَةٌ صَبَرَ لَها، وَإنْ تَداکَّتْ علَیهِ المَصائِبُ لَم تَکْسِرْهُ وَإنْ اُسِرَ وَقُهِرَ وَاسْتُبْدِلَ بِالیُسرِ عُسرا،
کَما کانَ یُوسُفُ الصِّدّیقُ الأمینُ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: لَم یَضْرُرْ حُرِّیَّتَهُ أنِ اسْتُعبِدَ وَقُهِرَ وَاُسِرَ
آزاده در همه حال آزاده است: اگر بلا و سختى به او رسد شکیبایى ورزد و اگر مصیبتها بر سرش فرو ریزند او را نشکنند هرچند به اسیرى افتد و مقهور شود و آسایش را از دست داده و به سختى و تنگدستى افتد.
چنان که یوسف صدیق امین، صلوات اللّه علیه، به بندگى گرفته شد و مقهور و اسیر گشت اما این همه به آزادگى او آسیب نرساند.
کافى 2/89/6
- 64. امام صادق علیه السلام:
صبح روز شب قدر ، مثل شب قدر است. پس ، عمل و تلاش کن .
الأمالی للصدوق : ص 751 ح 1009 ،
بحارالأنوار : ج 97 ص 11 ح 16 .
- 65. امام صادق (ع) :
العباد ثلاثة : قوم عبدوا الله عز و جل خوفا فتلک عبادة العبید و قوم عبدوا الله تبارک و تعالی طلب الثواب ، فتلک عبادة الأجراء و قوم عبدوا الله عز و جل حبا له فتلک عبادة الأحرار و هی أفضل العبادة .
امام جعفر صادق (ع) : عبادت کنندگان سه دسته اند : گروهی خدای متعال را از ترس عبادت کنند و این عبادت بردگان است ، گروهی خدای متعال را به طمع ثواب عبادت کنند و این عبادت مزدوران است . دسته ای خدای متعال را برای دوستیش عبادت کنند و این عبادت آزادگان و بهترین عبادت است .
اصول کافی ، ج 3 ، ص 131
کلمات کلیدی: مقالات مذهبی، امام صادق(ع)، احادیث